Galéria mesta Bratislavy ­– Príspevková organizácia Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy
BRATISLAVA

Diana a Actaeon | Galéria mesta Bratislavy | Príspevková organizácia Hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy

Výstavy GMB


Pozrite si celý archív výstav

Vedeli ste, že

GMB pred rokom 1975 sídlila v priestoroch Primaciálneho paláca?

Dielo mesiaca január

Aegidius Sadeler II. (okolo 1570 – 1629) podľa Josepha Heintza (Heinza) st. (1564 – 1609)

Diana a Actaeon


Aegidius Sadeler II. (okolo 1570 – 1629) podľa Josepha Heintza (Heinza) st. (1564 – 1609)

Diana a Actaeon, po roku 1597, 42 x 55 cm, medirytina na papieri, Galéria mesta Bratislavy, inv. č. C 320

 

Grafický list zo zbierky starej kresby a grafiky Galérie mesta Bratislavy zachytáva príbeh Diany a Actaeona. Ide o kópiu vyhotovenú podľa slávneho obrazu Josepha Heintza (Heinza) st. (1564 – 1609), dvorného maliara cisára Rudolfa II. (1552 – 1612). Zmyselný obraz nazvaný Diana a Actaeon (olej na medenej platni) môžeme dnes obdivovať v zbierke starých majstrov Umeleckohistorického múzea vo Viedni (Kunsthistorisches Museum Wien). Maľba vznikla približne v roku 1590 a krátko na to sa už šírila po Európe v reprodukcii cisárovho dvorného grafika Aegidia Sadelera II. (okolo 1570 – 1629). Tento flámsky maliar a rytec zo slávneho ryteckého rodu pôsobil od roku 1597 v Prahe. Okrem grafických portrétov významných dvorských osobností pre cisára vytváral grafické listy podľa predlôh slávnych maliarov či sochárov, ktorými propagoval rudolfínsku zbierku.  

     Zobrazenie vyniká čiernobielymi linkami a dokonalým šrafovaním grafickej techniky medirytiny. O príbehu sa viac dozvieme z tretej knihy Ovídiových Metamorfóz. Na obraze je zachytený moment, keď sa nahá Diana so svojou družinou verných nýmf kúpe v údolí husto zarastenom borovicami a ostnatými cyprusmi. Bohyňa odovzdala svoje zbrane, kopiju, tulec a luk, jednej z nýmf, zatiaľ čo ostatné jej pripravujú kúpeľ z čistého prameňa. Vtom sa v pozadí znenazdajky objaví loviaci Actaeon, vnuk thébskeho kráľa Cadma, so svojimi psami. Nymfy hlasno kričia a snažia sa zahaliť nahé telo bohyne. V spleti nahých tiel spoznávame Dianu, ktorá mu bezmocne šplechne vodu do tváre. Za toto poníženie ho neminie trest – bohyňa ho premení na jeleňa, čo sa mu stane osudným. Len čo mu telo obrastie srsťou a na hlave mu vyrastie parožie, vlastné psy ho roztrhajú na kusy. Vrtkavosťou osudu sa z lovca nakoniec stane korisť.

     Príbeh Diany a Actaeona dokazuje, že príťažlivosť loveckých a poľovníckych námetov sa pomerne často  kombinovala so ženskou krásou. V období renesancie a baroka bola práve kombinácia mužskej chrabrosti a ženskej nahoty veľmi obľúbená. V mytologických a antických príbehoch sa tieto dva princípy – mužská sila a ženská krása – prepojili. Vo výtvarnom umení sa týmto mytologickým príbehom inšpirovali aj takí majstri ako Tizian, Rubens, Rembrandt, Poussin či François Boucher.

 

 

Patrícia Ballx

 

« predošlé
Dielo mesiaca December 2017
Zimná krajina
Autor: Remigius Adrianus Haanen
ďalšie dielo »
Dielo mesiaca Február 2018
ŽIL,1971, kombinovaná technika
Autor: Juraj Meliš

Newsletter

Chcete byť informovaní o podujatiach Galérie mesta Bratislavy?

Ďalšie výstavy/akcie


Mirbachov palác / Výstava
Autori: Iva Durkáčová, Ľuboš Kotlár, Mira Kubáňová, Martina Mäsiarová, Ján Skaličan
Kurátor: Gabriela Smetanová
10. 7. 2018 - 30. 9. 2018
Mirbachov palác / Výstava
Autor: Peter Roller
Kurátor: Ivan Jančár
28. 6. 2018 - 2. 9. 2018
Pálffyho palác / Výstava
Autor: Oskár Ember
Kurátor: Zsófia Kiss-Szemán
21. 6. 2018 - 19. 8. 2018
Pálffyho palác / Výstava
Autorka: Monika Pascoe Mikyšková
Kurátorka: Ruth Peterová
19. 6. 2018 - 23. 9. 2018
Pálffyho palác / Výstava
Autor: Rudolf Sikora
Kurátori: Katarína Bajcurová, Rudolf Sikora
3. 5. 2018 - 29. 7. 2018
 

Františkánske nám. 11
815 35 Bratislava

Otvorené denne
okrem pondelka
od 11 do 18 h.

Panská 19
815 35 Bratislava

Otvorené denne
okrem pondelka
od 11 do 18 h.

Mešťanosta Prešporka Heinrich Justi
Autor: Kornel Spányik (1858 – 1943)
Výtvarné diela, ktorých fotografie zverejnené na webovej stránke GMB propagujú jednotlivé výstavy prebiehajúce v GMB, podliehajú ochrane autorských práv podľa autorského zákona. GMB nie je nositeľom autorských práv, tým je autor, resp. jeho dedičia. Dielo sa stáva voľným viac ako 70 rokov po smrti autora. Fotografie zverejnených výtvarných diel môže používateľ použiť len s predchádzajúcim súhlasom autora, resp. jeho dediča či inštitúcie zastupujúcej jeho práva, inak sa dopúšťa porušenia osobnostných autorských práv autora.