
Vedeli ste, že
GMB vydala k stálym expozíciám umenia 19. a 20. storočia nových sprievodcov v slovenskom a anglickom jazyku?
Juraj Meliš
Juraj Meliš: Žil, 1971,
kombinovaná technika, drevo, kov, 50x70x50 cm, inv, číslo D3 4. Prevedené do
zbierok GMB v roku 2017.
Nebude to teraz ani tak o diele mesiaca, ale skôr o zbierke. V rokoch
2011 až 2013 vtedajší riaditeľ Galérie Cypriána Majerníka Richard Gregor vybudoval
pre túto galériu zbierku 84 umeleckých diel, prevažne z darov umelcov. Jej
základnou ideou bolo prezentovať diela autorov vytvorených do piatich rokov od ukončenia ich štúdií. Zoznam autorov
je úctyhodný. Posúďte sami: Štefan Papčo, Pavlína Fichta Čierna, Rudolf Fila,
Květoslava Fulierová, Vladimír Havrilla, Viktor Hulík, Július Koller, Stanislav
Masár, Juraj Meliš, Svätopluk Mikyta, Marián Mudroch, Ivana Sláviková, Karol
Weisslechner, Jana Želibská, Juraj Puchovský, Veronika Rónaiová, Pavla
Sceranková, Peter Janáčik, Veronika Rónaiová, Peter Rónai, Dorota Sadovská, Eja
Devečková, Filip Jurkovič, Igor Ondruš, Jiří Valoch. Ocitli sa tu takto diela
z rôznych období, techník, tendencií, rôznych výtvarných prejavov, od klasickej
kresby až po video art. Richard Gregor
si vyberal autorov, ktorí po ukončení
štúdií netápali, ale si vytvárali svoj špecifický výtvarný program. Vznikla
takto i keď komornejšia, ale zaujímavo štrukturovaná zbierka.
Po zrušení Galérie Cypriána Majerníka vyvstala komplikovaná otázka. Mestská
časť Staré mesto už prakticky nemala reálne možnosti sa o zbierku
kvalifikovane starať a ponúkla jej bezplatný prevod Galérii mesta
Bratislavy. Na základe súhlasu autorov, Richarda Gregora, starostu a poslancov
starého mesta, súhlasu ministerstva kultúry a právnych analýz bola koncom
minulého roku zbierka kompletne prevedená do Galérie mesta Bratislavy, kde ju
aj odsúhlasila Komisia na tvorbu zbierok GMB. Radi by sme ju teraz ukázali aj
verejnosti a preto pripravujeme výstavu v termíne od 8. februára do
8. apríla v Pálffyho paláci v Galérii aktualít.
Nechcel som preferovať nejaké dielo z tejto zbierky, tak som použil
reprodukciu diela Juraja Meliša Žil,
ktoré Richard Gregor vybral na pozvánku k tejto výstave. Priznám sa, že je
to autor, ku ktorému som mal vždy mimoriadne blízko a ktorého tvorbu
považujem za jeden z najoriginálnejších vkladov do rozvoja slovenského
výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Už v roku 1970 vystavoval Prostredie 1 – Vidiecky dvor. Oproti
pomerne tradične chápanému vzťahu k dedinskému prostrediu
v slovenskom výtvarnom umení prichádzal s robustným, neuhladeným,
neidealizovaným a neromantizujúcim vyjadrením vidieckeho prostredia, ktoré
chápal ako Prostredie. Nezaprel sa v ňom ani duch jeho otca tesára. Drevo nechával v surovom stave,
nespracúval ho stolárskym a tobôž
nie rezbárskym spôsobom, svoje diela sám často nazýval plebejskými.
O rok neskôr realizoval aj Prostredie II. – Les života. Ako jeden
z prvých, ešte v čase umeleckého nezáujmu o ekologickú
problematiku, vytvoril les so zvieratami a s pripevnenými terčami – ako objektmi
ničenia i zabíjania – jeleňa či symbolickú sovu so slepeckou bielou
palicou.
Môžeme skonštatovať, že roky 1970 – 1971 patria k jedným z vrcholov jeho tvorby. O rok neskôr sa už
zatvára jeho výstava práve v Galérii Cypriána Majerníka a na dlhé roky nemôže
verejne prezentovať svoju sochársku tvorbu. Komorná inštalácia Žil patrí práve do tohto obdobia. Témou
však nie je vidiecke prostredie, ale práve mestské, jeho život, kultúra, vytvára
strohé nápisy ako Kino, Divadlá, Koncerty Výstava, ako aktívny športovec nevynechá ani zápas
Slovan – Dukla. Všetko je vo farbách našej vlajky, do dreva vyrezáva siluety
ľudských postáv a na dolnú pravú stranu umiestňuje malý krížik s nápisom Žil, ako skonštatovania pominuteľnosti
našej existencie. Opakujem však,
v tomto prípade nie je podstatné toto dielo, ale celá kolekcia, ktorú sme
s potešením prijali do zbierkového fondu Galérie mesta Bratislavy.
Ivan
Jančár
Dielo mesiaca Január 2018
Diana a Actaeon
Autor: Aegidius Sadeler II. (okolo 1570 – 1629) podľa Josepha Heintza (Heinza) st. (1564 – 1609)
Dielo mesiaca Marec 2018
Jazdecký portrét korunného princa – arcivojvodu Rudolfa
Autor: Tadeusz Ajdukiewicz