
Vedeli ste, že
Štipendium Radislava Matuštíka je tu od roku 2004?




Skupina 4 1958 - 1966
Názov výstavy skrýva v sebe príbeh štyroch slovenských maliarok, ktoré sa v závere 50. rokov uplynulého storočia rozhodli, že svoju tvorbu budú spoločne prezentovať na verejnosti ako Skupina 4. Boli to: Viera Kraicová (1920-2012), Oľga Bartošíková (1922), Tamara Klimová (1922-2004), Jarmila Čihánková (1925-2017). Ich historické rozhodnutie znamenalo, že po prvý raz v dejinách slovenského moderného umenia sa umelkyne pokúsili samostatne prezentovať v rýdzo ženskom zoskupení. Možnosť takéhoto organizačného počinu vznikla po politických zmenách, čo sa uskutočnili vo februári 1956 v moskovskom Kremli v súvislosti s revíziou Stalinovho kultu osobnosti. Aj v Československu ako v satelitnom štáte východného bloku nasledovali čiastočné liberalizačné ústupky. Pre vtedajší Zväz československých výtvarných umelcov to značilo, že od záveru roka 1956 vstúpili do platnosti nové, liberálnejšie organizačné stanovy. Tie výtvarným umelcom umožnili zakladať menšie organizačné zoskupenia tzv. tvorivých skupín. Umelcov, ktorí si boli blízki na základe umeleckej orientácie či generačne.
História
umeleckých spolkov v Československu nemala rovnaký vývin v Čechách
a na Slovensku. V Čechách bola táto tradícia rozvinutejšia, slovenské
spolkové pomery boli skromnejšie. Spolkový život za I. čs. republiky
charakterizoval pluralizmus, zabezpečený v medziach demokratického
politického systému. II. svetová vojna nastolila totalitné praktiky, ktoré
priniesli jednak zrušenie existujúcich umeleckých spolkov, jednak ideologický
dozor nad povoleným jednotným spolkom. Koniec vojny umožnil krátky návrat
k predvojnovej pluralite spolkového života, no táto situácia skončila
s nástupom novej, tento raz komunistickej totality po roku 1948.
V priebehu roka 1957 sa
ustanovili v Čechách viaceré tvorivé skupiny, zatiaľ čo na Slovensku bola
iniciatíva v rukách členov Skupiny Mikuláša Galandu. Tá sa premiérovo
predstavila v Žiline v závere toho istého roka (jej členovia
pochádzali zo stredného Slovenska), na ňu nadviazala repríza výstavy v Bratislave.
V roku 1958 sa ustanovila Skupina 29. augusta, ťažiskovo pozostávajúca
z členov tzv. generácie II. svetovej vojny. Skupina „galandovcov“ sa
dovolávala slovenskej medzivojnovej modernistickej tradície, reprezentovanej
Ľudovítom Fullom a Mikulášom Galandom, „augustovci“ cítili potrebu
nadviazať na program mladej generácie zo sklonku II. svetovej vojny.
Odvolávaním sa na modernistické, progresívne a experimentátorské tradície
chceli príslušníci novoutvorených tvorivých skupín dosiahnuť prekonanie
názorového marazmu, ktorý zasiahol naše výtvarné umenie začiatkom 50. rokov,
s nástupom požiadaviek socialistického realizmu, čo vo výtvarnej praxi
znamenalo návrat ku autorsky odosobnenej, uniformnej
naturalisticko-realistickej akademickej maľbe.
V poradí
treťou skupinou sa stala Skupina 4, ktorá sa ustanovila vzápätí za augustovcami
v roku 1958. Impulzom k utvoreniu skupiny bola spoločná životná
skúsenosť vysokoškolského štúdia v Prahe v rokoch 1945-1950, ktorá
spojila dve absolventky Akadémie výtvarných umení – Vieru Kraicovú a Oľgu
Bartošíkovú s dvoma absolventkami Vysokej školy umeleckopriemyslovej –
Tamarou Klimovou a Jarmilou Čihánkovou. Tamara sa (voľbou srdca) zmenila
z ostravskej rodáčky na Bratislavčanku. Pražská atmosféra sa nezmazateľne
vryla do životných pocitov mladých maliarok – po vojnovom útlme nastal čas
rýchleho dobiehania, školské ateliéry preplnili aj príslušníci predvojnových
študijných ročníkov. Podľa autentických spomienok vtedajších študentiek umenia
ich štúdium prebiehalo v atmosfére kolegiálnej úcty zo strany mužských
kolegov. V priebehu štúdia nepociťovali menejcennosť v hodnotení
výsledkov, usilovali sa o maximálnu profesionalitu výkonov.
Voľba
odísť za výtvarným štúdiom do Prahy bola vynútená vtedajšou situáciou
slovenského umeleckého školstva. Štúdium výtvarného umenia bolo do roku 1949
dostupné len ako pedagogický smer, hoci aj tu existovali „odpadlíci“ so záujmom
o voľnú umeleckú existenciu. Naše maliarky zažili v priebehu štúdia
politický zlom, za ktorým nasledovala diktatúra proletariátu v réžii
komunistickej strany. Moci sa ujala revolučná „študentokracia“, nastúpili
čistky v profesorských zboroch, vyhadzovanie zo štúdia politicky
neprispôsobivých študentov. Nadovšetko potom nástup nových požiadaviek na
výtvarné umenie v službách ideológie. Keď v roku 1950 ukončili
štúdiá, mladí umelci sa ocitli už v úplnom područí štátnej moci. Okrem
Bartošíkovej sa usadili na Slovensku, ona pribudla do Bratislavy v roku
1957 aj s rodinou. Postupne sa vytvorila možnosť na spoločné stretnutia
s V. Kraicovou, ktorá žila v blízkej Modre a od roku 1966
presídlila aj ona do Bratislavy.
K spoločnému výstavnému vystúpeniu sa Skupina 4
zmobilizovala na záver roka 1959. Svoj program, ktorý formulovali zdržanlivo –
opatrne, opierali o požiadavky odpútania sa od kopistického vzťahu ku
skutočnosti. Nešlo im o zakotvenie v línii „národného slohu“, chceli
sa orientovať na vzory európskej moderny, čo v danom čase nebolo
bezproblémové, lebo ideologické usmernenia permanentne vystríhali pred
škodlivým kozmopolitizmom. Českí výtvarní teoretici nazvali začiatkom 90. rokov
uplynulého storočia zložité obdobie prechodu od nanúteného
realisticko-impresionistického „mixu“ ku návratom k moderne v rokoch
1956-1963 pomenovaním „krotký modernizmus“ Krajina vtedy žila politickými
heslami, na každom kroku sa zdôrazňovalo spojenie robotníckej triedy
s roľníkmi a pracujúcou inteligenciou. Ani umelci nesmeli zaostať –
výstavy bolo potrebné organizovať priamo vo fabrikách, rovnako ako besedy
o výtvarnom umení. Podobné aktivity absolvovali aj naše umelkyne, dokonca
ešte pred prvou oficiálnou výstavou vo výstavnej sieni.
Výstavná činnosť Skupiny 4,
zahájená v roku 1959, pokračovala ďalšími výstavami: 1962 opäť
v Bratislave a s istým časovým posunom začiatkom roka 1966
v Prahe (v prominentnej výstavnej sieni Václava Špálu), následne
v zúženej verzii v Bratislave. Ak prvé dve výstavy sa uskutočnili bez
účasti a opory výtvarného teoretika, pražskú výstavu sprevádzal úvodný
text progresívne orientovaného Tomáša Štrausa, ktorý sa jednak zaujímal
o históriu východoeurópskych avantgárd a súčasne sledoval aktuálne
vývinové premeny západoeurópskeho výtvarného umenia. V tom čase už na
českej aj slovenskej výtvarnej scéne rezonovali echá euroamerických módnych vĺn
(informel, op-art, kinetizmus, nová figurácia, pop-art) okrem iných faktorov aj
zásluhou vstupu mladších generačných ročníkov na výtvarnú scénu. Vývin, ktorý
spočiatku prebiehal len prerývane, sa očividne urýchľoval a svoju
kulmináciu dosiahol v priebehu roka 1966, v načasovaní na medzinárodný
kongres výtvarných kritikov – A.I.C.A., ktorý hostila Praha, Brno
i Bratislava so šnúrou sprievodných výstav. V tomto čase nádejných
rozbehov i autorských kulminácií Skupina 4 ukončila svoju činnosť.
O dôvode rozchodu členiek skupiny nejestvuje žiadne historicky hodnoverné
svedectvo. Môžeme len usudzovať, že v priebehu uplynulých ôsmich rokov sa
natoľko etablovali na očiach verejnosti aj v kruhoch umeleckej komunity,
že ochranný skafander skupiny pociťovali ako nadbytočný. Ich individuálny vývin
v krátkom časovom intervale medzi rokmi 1966 až 1970-1971 (do ďalšieho
politického zlomu po okupácii Československa v auguste 1968, keď nastúpil
tvrdý kurz tzv. normalizácie) zaznamenal zvrchované umelecké kulminácie.
Šesťdesiat rokov po vzniku
Skupiny 4 si pripomíname dnes už historickú udalosť unikátnej ženskej
iniciatívy, ktorá vyrovnala manko ženských umelkýň v mužmi ovládanom svete
výtvarného umenia.