
Vedeli ste, že
v zbierkach GMB sa nachádza takmer 33 000 zbierkových predmetov?

500 rokov reformácie
V tomto
roku slávi približne 800 miliónov kresťanov na celom svete päťstoročné jubileu reformácie
Martina Luthera /1483-1546/ 31.októbra
1517 pribil podľa legendy nemecký augustiniánsky mních 95 téz reformy vtedajšej
Cirkvi na bránu zámockého kostola vo Wittenbergu.
500
rokov reformácie sú však aj päťstoročnými dejinami ľudskej slobody. Vychádzajúc
z myšlienok humanizmu 15.a 16.storočia mohla sa vyvinúť nielen
reformácia Martina Luthera, ale aj myšlienky osvietenstva až po naše dnešné
chápanie civilizácie a demokracie.
Tento
vývoj sa vzťahuje okrem spoločnosti a politiky aj na oblasť umenia.
Výstava chce sprostredkovať, v ktorých krokoch sa myšlienky reformácie
odzrkadľujú aj v umení posledných päťsto rokov.
Pritom
sa výstava sústreďuje na západoeurópsku tlačovú grafiku. Grafika zohráva v
priebehu dejín umenia vždy zvláštnu úlohu keď sa mení spoločnosť. To začalo objavením
kníhtlače a krátko potom reformáciou až podnes, že sa grafika vždy obracia
na viacerých pozorovateľov a takto, vtedy aj dnes, môže šíriť politické
idey.
V dejinách
reformácie zohral práve Albrecht Durer /1471-1528/ zvláštnu úlohu, pretože
okrem iných prispel sám aktívne k jej rozšíreniu. Jeho drevorezy sú na
základe ich presnosti v zobrazení detailov, zvlášť ľudského tela, výrazom
tohto humanizmu, ktorý stavia človeka do stredu. Erasmus Rotterdamský to komentoval takto: „Durer
maľuje duše“.
Martin
Luther preložil Bibliu zo starej hebrejčiny, aramejčiny a starogréčtiny do
nemčiny a zverejnil kompletné dielo v roku 1534. To bolo už
ilustrované početnými drevorezmi. Luther položil svojím prekladom základný
kameň pre jednotný nemecký jazyk, ktorý dovtedy neexistoval. Tento jednotný
jazyk mohli rozumieť a ním rozprávať všetky nemecké kmene. Tak sa stal
tento biblický preklad znovu a znovu témou pre ilustrovanie vynikajúcimi
umelcami ako Gustav Doré. On sám bol katolík, dosiahol však najväčší úspech so
svojimi 230 drevorytmi k Lutherovej Biblii, predovšetkým v USA. Jeho
romantický štýl ukazuje detailne veľmi presne prírodné sily a úlohu
človeka v prírode.
Prehľad
o živote Martina Luthera sprostredkujú ilustrácie Gustáva Koniga. Jeho
dielo bolo v 19. storočí obľúbeným konfirmačným darčekom
v luteránskych rodinách
v nemecky hovoriacich oblastiach a v strednej Európe.
V 20.storočí
boli jednotlivé knihy a evanjeliá Lutherovej Biblie stále viac a viac
vyberané pre umeleckú interpretáciu. Zatiaľ čo dovtedy umenie opisovalo Luthera
a reformáciu, práve v nemeckom expresionizme bola táto umelcami sama
vykladaná a porovnávaná s vlastnými životnými skúsenosťami. Viera sa
stáva zrazu „klincom za obrazom, ktorý je síce neviditeľný, ale každý jeden
nesie“. To je nové a umožňuje priestor pre diskusie. Viera nie je viac
opisovaná v umení výlučne ako úcta transcedentného, ale musí byť žitá
v každodennom živote. Na tomto základe je umenie ako u Otto Dixa
spoločenskokritické. To je tiež zmysel výstavy ukázať, ako sa umenie a viera
stáva vždy individuálnejšia. 21.storočie nie je na výstave zastúpené, pretože
je teraz na nás písať jeho dejiny.