
Vedeli ste, že
ďalší originál Tilgnerovej fontány Tritón a nymfa na nádvorí Mirbachovho paláca stojí vo viedenskej Volksgarten?







Umenie zblízka VI.
„Každý by
chcel rozumieť umeniu. Prečo sa nikto nepokúša rozumieť vtáčiemu spevu?“ Pablo
Picasso
Súčasné umenie
sa zvykne považovať za ťažko zrozumiteľné, vzdialené, či určené úzkemu
okruhu odborníkov. Popri galériách, ktoré musia o diváka prácne bojovať,
mnohí z nás iste navštívili galérie, v ktorých sa čaká v rade
a návštevnosť je potrebné regulovať (v Galérii mesta Bratislavy k nim
patrila napr. výstava Alfonza Muchu). Má to svoje výhody aj nevýhody: „prázdna“
galéria totiž poskytuje luxus nerušeného vnímania, ktorý napríklad pred dielom
Mony Lisy v parížskom Louvri len ťažko zažijeme. Galérie si dnes naplno
uvedomujú svoju zodpovednosť voči
divákovi a snažia sa mu ponúknuť maximálny zážitok. Ten spočíva
v prvom rade v kvalitných výstavách a v spôsobe ich prezentácie, no ich potenciál by bez
kvalitného vzdelávania ostal nevyužitý. Vzdelávacie programy sa
dnes snažia reagovať na potreby konkrétneho návštevníka a poskytnúť mu podmienky
pre nadviazanie individuálneho dialógu s umeleckým dielom. Slovami Wima
Pijbesa, riaditeľa slávneho Rijksmuseum v Amsterdame, „umenie má reálnu silu
pohnúť ľuďmi.“
A
kto je dnes divákom galérie? Každá galéria je špecifická a buduje si vlastné
publikum, pracuje s rôznymi komunitami, zaujíma sa o názor konkrétneho
návštevníka a vedie s ním dialóg. V minulosti sa dospelým
neodporúčalo navštevovať výstavy s deťmi – pokiaľ neboli deťom vyslovene
určené. Dnes je situácia iná a deti majú v galériách a múzeách výsostné
postavenie. Galérie budujú ateliéry, umelecké diela „prekladajú“ do deťom
zrozumiteľnej reči v sprievodných programoch a publikáciách, umožňujú
objavovanie významu umenia deťom aj dospelým cez vlastnú skúsenosť
a tvorivú činnosť (learning by doing). Deti však majú pri vnímaní
umeleckého diela svoje neoceniteľné miesto aj preto, že ho dokážu vnímať
spontánne, autenticky, bez predsudkov a pomáhajú ho novým
spôsobom vidieť aj nám - dospelým. Detský pohľad na umenie oceňoval už Ľudovít
Fulla a Mikuláš Galanda, ktorý napísali v Súkromných listoch (1930): „Neber
na výstavu deti, mohli by sa ti vysmiať, že na obraze nič nerozoznávaš.“
Celoslovenský projekt
Galérie mesta Bratislavy UMENIE ZBLÍZKA už desať rokov prispieva
k poznávaniu hodnôt slovenského umenia 20. a 21. storočia
a podpore tvorivého uvažovania a zručností u mladých ľudí vo veku 10
až 15 rokov. Galéria v ňom vychádza zo svojich brán do škôl
prostredníctvom reprodukcií diel a sprievodných metodických materiálov. Napriek
tomu, že vzdelávanie umením, tak ako každé vzdelávanie je dlhodobým procesom,
„behom na dlhé trate“, po ukončení šiesteho ročníka môžeme konštatovať, že
životaschopnosť projektu sa podarilo
udržať najmä vďaka kreatívnym pedagógom a ich žiakom, z ktorých mnohí
sa zapojili do všetkých ročníkov projektu. Výtvarnou,
dramatickou či literárnou formou počas šiestich ročníkov v školách po
celom Slovensku interpretovali diela 42 umelcov. V aktuálnom ročníku to
boli diela Zoltána Palugyaya, Stana Filka, Alexa Mlynárčika, Eduarda Antala,
Erny Masarovičovej, Antona Čierneho a Oľgy Paštékovej. Zapája sa do neho 150 až 300 škôl. V 6. ročníku je na výstave v Galérii mesta
Bratislavy – v susedstve pôvodných originálov, na ktoré mladí ľudia
reagovali, vystavených výber 31 prác. Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Mladí
autori už vo svojich prácach väčšinou opustili počiatočné štádium spontánnej
detskej tvorivosti a hľadajú nové originálne spôsoby plnohodnotnej vizuálnej
reflexie sveta. Podpora tvorivosti, spolu s prepojením umenia a tém aktuálneho
sveta okolo nás, sú hlavnými cieľmi projektu. Ako sa ich darí napĺňať, ukazuje
prítomná výstava, ale aj webová stránka www.umeniezblizka.gmb.sk, ktorá
dokumentuje všetky ročníky projektu a slúži ako dlhodobý metodický
a študijný materiál pre každého záujemcu o svet umenia.
Daniela Čarná