
Vedeli ste, že
v zbierkach GMB sa nachádza takmer 33 000 zbierkových predmetov?





Socha a objekt XXI. Priestor a štruktúra
Medzinárodné podujatie Socha a Objekt XXI. predstaví tak, ako každý rok v letných mesiacoch, už po dvadsiaty prvý krát slovenskému divákovi, ale aj návštevníkovi Bratislavy sochárske diela autorov z viacerých krajín. Táto výstava sa neodmysliteľne začlenila nielen do každoročnej kultúrnej ponuky letnej Bratislavy, ale i do povedomia kultúrnej, a to nielen bratislavskej verejnosti.
Myšlienka
poriadania takýchto prehliadok sochárskeho umenia vznikla v roku 1996,
keď Bratislava, ale najmä jej centrálna
časť začala meniť svoju tvár – zo šedivého, nevľúdneho prostredia poznačeného
dlhým obdobím devastácie a nezáujmu predstaviteľov bývalého komunistického
režimu, sa v priebehu posledných rokov stalo príťažlivé miesto, lákajúce
svojou neopakovateľnou atmosférou k návšteve čoraz väčšieho počtu domácich
ale aj zahraničných návštevníkov. Neskromne je potrebné poznamenať, že svojim
skromným dielom k tejto úžasnej premene mesta prispelo aj výtvarné umenie,
okrem iného aj v podobe výstavy Socha a objekt.
Diela sú vystavené vo
viacerých galériách ako aj na verejných priestranstvách v Bratislave.
Pre mnohých je kontakt s
výtvarným dielom na ulici či v parku nepoznaným zážitkom, prinášajúcim nové
pocity a vnemy.
Tak ako si táto
prehliadka kladie za cieľ predstaviť divákovi širokú škálu možností
a podôb sochárskej tvorby
tak isto pravidelne ponúka i široké
spektrum generačného autorského zastúpenia, od renomovaných tvorcov až po
začínajúcich autorov, či čerstvých absolventov výtvarných škôl.
Variabilnosť koncepcie sa snaží aspoň v náznakoch sprostredkovať divákom
mnohotvárnosť v súčasnom sochárskom dianí.
V rámci medzinárodnej
spolupráce sa tiež vytvára príležitosť k bližšiemu spoznávaniu iných kultúr
prostredníctvom tak univerzálneho média, akým je výtvarné umenie.
Je to jedno z mála
medzinárodných podujatí v oblasti výtvarného umenia, ktoré sa pravidelne na
Slovensku uskutočňuje.
Účasťou zahraničných
umelcov pomáhajú zaraďovať Bratislavu a Slovensko do výraznejšieho európskeho
kultúrneho povedomia. Vybudovaná
tradícia a realizácia tohto podujatia vytvára pozitívny obraz o krajine.
Tohtoročný, dvadsiaty prvý ročník podujatia, predstaví na viacerých miestach v Bratislave diela viac než 50 umelcov zo Slovenska, Argentíny, Bulharska, Českej republiky, Francúzska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rakúska, Švédska a Talianska.
Výstava každoročne pozostáva
z exteriérovej časti – s veľkorozmernými dielami, v tomto roku budú diela
vystavené v Grassalkovichovej záhrade a diela komornejšieho charakteru vo
viacerých galériách a výstavných priestoroch.
Do účasti na tohtoročnom podujatí sa zapojili viaceré galérie v centrálnej mestskej časti, diela budú umiestnené v Galérii Z, v Galérii mesta Bratislavy, v Galérii Umelka, v Galérii Poľského inštitútu, v Galérii Rakúskeho kultúrneho fóra, v Galérii Bulharského kultúrneho inštitútu, v Galérii Statua, v K.Gallery a v Múzeu Milana Dobeša.
akad.mal.Viktor Hulík,
hlavný kurátor a organizátor podujatia
Priestor a štruktúra
Iniciujúcu
úlohu v začiatkoch smerovania umelcov tejto výstavy zohral v roku 1961
projekt „Nove Tendencije“. Na výstave,
ktorá sa konala v Záhrebe sa po prvýkrát podarilo zjednotiť umelcov
pracujúcich nezávisle jeden od druhého a tvoriacich v európskom
meradle. Vznikli priateľstvá aj zoskupenia. V nasledujúcom období až do
roku 1969 zblížilo hnutie „Nove Tendencije“ takmer všetkých umelcov
a skupiny umelcov, ktorí sa zaoberali štruktúrou, systémami rastrov,
svetlom a kinetickým umením.
V polovici
60. rokov sa v rámci svojho doslova víťazného ťaženia etabloval Op Art po
celom svete. Vyvrcholením bola v roku 1965 výstava „The Responsive Eye“ v
New Yorker Museum of Modern Art. Návštevník nebol iba pozorovateľom umeleckého
diela, ale stal sa jeho súčasťou. Op Art chcel prekvapiť, podieľať aj privádzať
do úžasu.
V nasledujúcich
rokoch sa cesty „konkrétnych“ umelcov začali rozchádzať novými smermi.
Niektorí
oživili vizuálny zážitok aj zapojením motorov, iní sa zase vydali geometricko-matematickou
cestou alebo pracovali so svetlom a tieňom, a prepožičali tak svojmu
umeniu nový výraz.
Vystavujúci
autori:
Jean
Arp, Siegfried Amtmann, Hartmut Böhm, Lars Englund, Winfred Gaul, Hans-Jörg
Glattfelder, Sebastian Hempel, Jiri Hilmar, Viktor Hulík, Imre Kocsis,
Siegfried Kreitner, Werner Krieglstein, Julio LeParc, Adolf Luther, Manfredo
Massironi, Marcello Morandini, Koloman Novak, Betty Rieckmann, Reinhard Roy,
Klaus J. Schoen, Klaus Staudt, Ludwig Wilding, Ryszard Winiarski, Günter
Wolfsberger, Gianfranco Zappettini, Walter Zehringer