
DID YOU KNOW?
Mirbach Palace, one of the Gallery´s buildings, dates back to 1768.
Johann Jacob Matern di Cilano
Johann
Jacob Matern di Cilano – pripísané (1687 – 1777): Portrét Karola VI. (III.) ako
uhorského kráľa 1728. Olej, plátno, 233 x 162 cm. Zbierka Galérie mesta
Bratislavy A 135.
Pri návšteve Primaciálneho paláca v
Bratislave majú návštevníci možnosť hneď vo vstupnej sieni nad hlavným
schodiskom vidieť portréty uhorských panovníkov v životnej veľkosti. Najstarším
je podobizeň cisára Karola VI. (1685 – 1740), ktorú na výzdobu vtedajšej radnice
objednali za pôsobenia mešťanostu Jána Krištofa Burgstallera (1674 – 1758),
o čom svedčí maľovaný oslavný nápis na rámovej lište diela: „Suspice
Pisonium, totus quem wuspicit orbis, CAROLUS et nostra est, orbis, in urbe,
decus. Posuit. A. 1728. Ioh. Christoph. Burgstaller, Iun. L. R. C. Sen. et
substitus Consul“ (Pozri sa, Bratislava,
ten, na koho celý svet hľadí, Karol, aj tu, v našom meste ozdobou sveta je
vždy. Zložil v roku 1728 Ján Krištof Burgstaller ml., senátor a dosadený
mešťanosta slobodného kráľovského mesta – preklad citovaný z publikácie
Jána Tibenského Bratislava Mateja Bela z roku 1984). Ako inšpirácia pre vznik
maľby nepochybne poslúžila dnes už nezachovaná podobizeň panovníkovho otca
Leopolda I. (1640 – 1705) z roku 1678, ktorú dal pre rovnaký priestor
namaľovať mešťanosta Adam Krištof Pongratz (činný v druhej polovici 17.
storočia v Prešporku). Obe maľby sa spomínajú v prvom zväzku známej publikácie Notia Hungariae novae... z roku 1735.
Vďaka tomuto popisu sa zachovali aj ich pôvodné dedikačné texty. Doposiaľ sa
nám nepodarilo identifikovať prameň k autorstvu Johanna Jacoba Materna di
Cilano, ale odborná literatúra túto atribúciu, doposiaľ bez výhrady akceptuje.
Maliar Ján Jakub Matern sa narodil v Prešporku, študoval na tunajšom evanjelickom
gymnáziu a pôsobil v službách arcibiskupa a prímasa Imricha
Eszterházyho (1664 – 1745) a rodu Pálffyovcov.
Pre bádateľov je viac ako nie práve najlepšie zvládnutá perspektíva
a anatómia zaujímavý fakt, že ide o jeden z mála zachovaných
typov portrétov panovníka ako uhorského kráľa. V nadživotnej veľkosti
dodávala maľba vtedajšej radničnej sieni patričnú vážnosť. Ako možná analógia
nám môže poslúžiť kompozične podobný, signovaný a datovaný variant od Jakoba
Michla (činný vo Viedni v rokoch 1704 – 1745), vydražený v roku 2009
na aukcii v Londýne. Portrétovaný panovník je tu však v brnení
s bohato nariaseným plášťom, mohutnou alonžovou parochňou a aj jeho
tvár pôsobí mladšie. Viaceré zopakované prvky interiérovej výzdoby však svedčia
o tom, že maliar nášho obrazu mohol vychádzať práve z tohto či
podobného diela. Michl pôsobil vo Viedni v okruhu Jána Kupeckého (1667 –
1740), ktorý sám v roku 1716 namaľoval pre radnicu vo Viedni cisárov
portrét.
Jana Luková
Výber z literatúry:
LUKOVÁ, Jana – VYSKUPOVÁ, MARTINA: Portréty príslušníkov habsburského a habsbursko-lotrinského rodu v zbierkach GMB, GMB 2017