Bratislava City Gallery ­– Allowance organisation of the City of Bratislava, capital of the Slovak Republic
BRATISLAVA

33,33 | Galéria mesta Bratislavy | Allowance organisation of the City of Bratislava, capital of the Slovak Republic

Exhibitions


Explore the archive of exhibitions

DID YOU KNOW?

Another original of Tilgner´s fountain Triton and Nymph, situated at the courtyard of Mirbach Palace, can be seen in the Volksgarten in Vienna.

Exhibition

33,33

Author: Peter Kalmus
Mirbach Palace (show Contact)
23. 1. 2018 - 1. 4. 2018
Curator: Gabriela Kisová

Takzvaný "osmičkový rok", na prahu ktorého stojíme, bude rokom osláv a spomienkových akcií, ale aj príležitosťou pre kritickú reflexiu našej histórie, na ktorej by sa mali podieľať nielen inštitúcie ale aj jednotlivci. Inštalácia Petra Kalmusa v Galérii mesta Bratislava vychádza z traumatických udalostí 21. augusta 1968. Český spisovateľ Ludvík Vaculík v manifeste 2000 slov v júni 1968 napísal: Veliké znepokojení v poslední době pochází z možnosti, že by do našeho vývoje zasáhly zahraniční síly. Tváří v tvář všem přesilám můžeme jedině trvat slušně na svém a nezačínat si.“ Jeho predpoveď sa naplnila o dva mesiace neskôr, kedy územie Československa obsadilo polmiliónové vojsko krajín Varšavskej zmluvy a hrubou silou zastavilo reformný proces v strane a v spoločnosti. Nastala éra prehlbujúcej sa kolektívnej apatie.

 

Keď sa v januári 1969 na Václavskom námestí v Prahe upálil študent Ján Palach, jeho meno obletelo svet. Dodnes je symbolom odporu voči ruskej invázii a nastupujúcej normalizácii, jeho biografia je zdokumentovaná, jeho čin je zasadený do historických kontextov. Peter Kalmus svoju výstavu venuje obetiam ruskej invázie, o ktorých naopak nevieme takmer nič: tridsiatim prevažne mladým mužom a ženám, ktorí v letných dňoch 1968 prišli na území Slovenska o život. Pre Kalmusa bolo leto 1968 podľa vlastných spomienok úžasné. Oslávil pätnáste narodeniny, získal svoj prvý občiansky preukaz, okúsil chuť dospelosti, závan slobody šíriacej sa kvetinovou a beatnickou generáciou, a po prvý raz sa stretol so svojím otcom Wolfgangom, ktorý sa o rok neskôr vrátil do SRN a bol odsúdený za emigráciu. Stredu 21. augusta zažili spolu s rodinou v Piešťanoch, kade sa prehnali tanky.

 

Ak vypočítame priemernú dĺžku života obetí, vyjde nám číslo 33,33. Je zhoda s takzvanými Kristovými rokmi čisto náhodná, alebo to má hlbší význam? Najmladšia obeť mala 2 roky, najstaršia 75. Ich príbehy sú rôzne, niektorí sa postavili tankom do cesty alebo hádzali na ne kamene, iní jednoducho boli v nesprávnom čase na nespránom mieste. Všetky obete však spája, že sa stali súčasťou našej kolektívnej pamäte a ich pripomínaním si môžeme ešte intenzívnejšie uvedomiť, že naša sloboda nie je samozrejmosťou. 

Tvorba Petra Kalmusa sa vyznačuje vysokou citlivosťou voči porušovaniu princípov demokracie. Viaceré jeho diela sa vzťahujú k najmocnejším totalitným režimom 20. storočia – nacizmu a komunizmu. V inštalácii 33,33 formou abstrahovanej kresby pripomínajúcej policajný záznam z miesta činu symbolicky prinavracia telo obetiam a dáva priestor tým, na ktorých by sme nemali zabudnúť. Súkromné traumy mnohých rodín v bývalom Československu majú verejný význam a podľa umelca by verejným záujmom dnes mala byť zvýšená miera ostražitosti, v ére takzvaných fake news, prostredníctvom ktorých sa útoky na princípy demokracie preniesli z reálneho do virtuálneho priestoru, kde jeden štát formou propagandy zasahuje do suverenity iného štátu a znemožňuje vecnú diskusiu. Nehovoriac o reálnych vojnových konfliktoch neďaleko našich hraníc ako anexia Krymu a vojna na východnej Ukraine. Okrem témy slobody, odvahy, občianskej kuráže a spravodlivosti je i táto myšlienka motívom Kalmusovej výstavy. 

 

Gabriela Kisová

kurátorka výstavy

 



    Ludvík Vaculík, 2000 slov, Literární listy, 27.6.1968

    Zoznam obetí zverejnený na webovej stránke UPN, www.upn.gov.sk  

Newsletter

Do you want to know what´s new at the City Gallery of Bratislava?

Peter Kalmus

Other exhibitions/actions


Pálffy Palace / Exhibition
Curators: Daniela Čarná, Vladislav Malast
27. 9. 2018 - 28. 10. 2018
Mirbach Palace / Exhibition
Authors: Viera Kraicová, Tamara Klimová, Oľga Bartošíková, Jarmila Čihánková
Curator: Ľuba Belohradská
20. 9. 2018 - 4. 11. 2018
Mirbach Palace / Exhibition
Author: Emoke Vargová
Curator: Zora Rusinová
11. 9. 2018 - 28. 10. 2018
Pálffy Palace / Exhibition
Authors: Mária Čorejová, Oliver McConnie, Markus Selg, Laco Teren a Miroslav Pomichal
Curator: Miroslav Pomichal
4. 9. 2018 - 11. 11. 2018
Mirbach Palace / Exhibition
Authors: Iva Durkáčová, Ľuboš Kotlár, Mira Kubáňová, Martina Mäsiarová, Ján Skaličan
Curator: Gabriela Smetanová
10. 7. 2018 - 28. 10. 2018
 

Františkánke nám. 11, 815 35 Bratislava

Open daily except Mondays
11am - 6 pm

Panská 19, Bratislava

Open daily except Mondays
11am - 6 pm

Re – interpretácia
Author: Patrik Kovačovský
The photographs of works of art, promoting the exhibitions held at the City Gallery of Bratislava, published on the website, are subject to copyright protection under the Copyright Act. The City Gallery of Bratislava is not a copyright holder; it is the artist, or his/her heirs. The work of art becomes free more than 70 years after author´s death. The photographs of works of art published on the website can only be used with the prior written consent of the artist, his/her heir, or institution representing artist´s rights, otherwise it shall be regarded as copyright infringement.